Ženeva 2008.

10. ožujka 2008.
Saloni - Ženeva 2008.
pišu: Hrvoje Gattin i Goran Topić  foto: AutoNet 

Minijaturna čuda automobilske industrije

Napokon se na velikim salonima možete osjećati opušteno. Naime, dramatičnih predstavljanja više nema, velike novosti su stvar prošlosti, a naznake navodno svijetle budućnosti više su nego li skromne
209
Nakon "zelenog" šoka koji smo preživjeli u Frankfurtu, a koji je bio uzrokovan odlukom Europske komisije o uvođenju granice od 120 g/km ugljičnog dioksida, u Ženevi je sve izgledalo nekako normalnije. Bilo da smo se od prethodnog salona navikli na pretjerivanje vezano uz ekologiju, ili je pritisak ipak malo smanjen, ovogodišnji je Salon de l'Automobile u ženevskom sajmišnom prostoru Palexpo prošao, hm, sasvim ugodno! Iako je organizator najavio čak 130 svjetskih i europskih (brojka vjerojatno uključuje i švicarske) premijera, pravih je uzbuđenja nekako izostalo.

Dakako, to tvrdimo isključivo pod uvjetom da uzbudljivim ne smatrate "prežvakavanje" već poznatih automobila koji su na ovom salonu dobili svoju "petsto četrdeset i devetu" karoserijsku izvedbu ili su, kakva li čuda, predstavljeni u konceptnoj hibridnoj izvedbi. Od pojma "hibrid" doista nam se već diže kosa na glavi, što zbog činjenice da se radi o polovičnom rješenju, što zbog iskustava iz prakse koja govore kako se na taj način, nažalost, štedi veoma malo goriva. No, dobro...

209
Zvijezda s osjećajem za siromašne

Čovjek kojega je odgojila baka Lady Navajbai, rođen je 28. prosinca 1937. u Mumbaiju. Kao potomak poznate obitelji industrijalaca Ratan je bio predodređen za velike stvari, no nakon što je 1962. završio arhitektonski i građevinski fakultet na američkom Cornellu, zaposlio se u obiteljskoj čeličani kao najobičniji radnik. Možda i više nego li simbolički, niti dva tjedna nakon svog 70. rođendana, Ratan Naval Tata, sada jedan od najbogatijih ljudi svijeta, otkrio je lakh rupee (narodni auto) na Auto Expo-u u New Delhiju. Tako je 10. siječnja ove godine svjetlo dana ugledao najjeftiniji automobil pokretan motorom s unutarnjim sagorijevanjem, komercijalno nazvan Tata Nano.

209
Vjerujemo da će se mnogi smijati već pri prvom pogledu na ovaj 3100 mm dug i 33 KS snažan automobilčić, no to je ipak pravo gradsko vozilo s petorim vratima i svom najnužnijom opremom i to, za tek 1.700 Eura (bez davanja). Stoga je, prema našem mišljenju, Nano najznačajniji izložak ovog salona i dokaz koliko se mnogo može postići, ako se to želi. Jer, divljenja vrijedno nebi trebalo biti tek ono što je tehnički nesnosno komplicirano i basnoslovno skupo. A idejni je tvorac malog Nana, bez ikakve sumnje, zaslužio svoje mjesto u glamuroznom Automotive Hall of Fame-u, uz bok plemenitim vizionarima kakvi su bili Henry Ford ili F. Porsche.

Na žalost nemalog broja ne odveć dobrostojećih Europljana, Nano se na Starom kontinentu neće početi prodavati tako skoro. Početak prodaje u Indiji najavljen je za drugu polovinu ove godine uz brojke od 250.000 proizvedenih primjeraka godišnje što bi, prema najavama proizvođača, ubrzo moglo narasti na milijun. No, u Europi Nano nećemo vidjeti u ovom obliku i to ne isključivo zbog potrebe za zadovoljavanjem količina namijenjenih domaćem, indijskom, tržištu već i zbog sigurnosnih standarda (ipak, Nano zadovoljava Euro IV, pitate li se za tu stranu priče). Dakako, vrijedi razmisliti koliko se, u zemljama poput naše, svakodnevno preproda starih krntija koje su vjerojatno kudikamo manje sigurne nego li novi Nano.

209
Hibridi na sve strane

Pojava, poplava ili kako god želite da ju nazovemo, hibridnih vozila uzela je više nego li maha. Nakon frankfurtskog šoka koji smo jedva preživjeli, a kojom su nas prilikom iz svih uglova salona zasipali zelenim grančicama, pričama o svježem zraku i "genijalnim" rješenjima, sada smo barem malo mogli odahnuti. Pritisak je, dijelom, oslabio. Ipak, da vas utješimo, hibridi sasvim dobri uspijevaju... A, kao i toliko puta do sada, autoindustrija se još od pojave prve Toyote Prius svojski trudi prikazati nam kako je njezina najveća genijalnost nastala upravo u sadašnjem trenutku i kako u prošlim vremenima ovom planetom nije hodao ama baš niti jedan pametan čovjek.

Pa ipak, barem jedan je takav čovjek postojao i odazivao se na ime i titulu Prof. Dr. h.c. Ferdinand Porsche. Naime, godine 1901. predstavljeno je vozilo pod nazivom Lohner-Porsche Mixte Hybrid pokretano benzinskim motorom i dvama elektromotorima. Ideja, dakako, nije ležala u priči o zaštiti okoliša, no potrošnja goriva (a time i zagađivanje okoline) bili su u svakom slučaju manji nego li kod adekvatno sposobnih vozila pokretanih isključivo Otto motorom.

209
"Plava učinkovitost" bliža je stvarnom životu

I dok danas gotovo svaki proizvođač automobila "koji drži do sebe" u programu ima nekakav koncept hibridnog vozila, možda se ponajviše buke diglo oko mercedesovog Vision GLK Bluetec Hybrid-a. No, dobro, neka im je. Uostalom, nakon cijele one drame oko razlaza s Chryslerom iz kojeg je Mercedes-Benz otišao podvijena repa, u Stuttgartu doista trebaju malo pozitivnog publiciteta. Ovaj GLK je konceptno vozilo čija emisija CO2, prema riječima predstavnika tvrtke iz Stuttgart-Untertürkheima iznosi 157 g/km što bi trebalo biti ispod razine koju pruža bilo koji SUV trenutno u prodaji.

A, potrošnja goriva (iako ne navode, vjerujemo da se radi o nekakvom prosjeku) od 5,9 l/100 km zaokružuje priču o ovom konceptu. Mercedes-Benz Vision GLK Bluetec Hybrid je pokretan 2,2-litrenim diesel motorom s piezzo-brizgaljkama koji je povezan s "kompaktnim hibridnim modulom", elektromotorom u obliku diska smještenog između Common Rail motora i automatskom mjenjača. Kombinirana snaga koju ostvaruje pogon ovog koncepta iznosi 224 KS, uz visokih 560 Nm najvećeg okretnog momenta.

209
Pa ipak, kudikamo "prizemnije" i realnije rješenje daleko manje futurističkog duha predstavlja mercedesov program nazvan BlueEfficiency (odgovor na BMW-ovu tehnologiju EfficientDynamics). Tu se ne radi o hibridnim pogonima već o optimiziranju postojećih sustava kako bi se ostvarile izvjesne uštede na gorivu. Konkretno, Mercedes je u ženevi predstavio BlueEfficiency paket za modele C 180 Kompressor i C 200 CDI. Kod obje je limuzine, tvrdi proizvođač, potrošnja goriva smanjena za 12 posto. Taj je rezultat postignut brojnim optimizacijama među kojima se ističu ugradnja novorazvijenog vjetrobranskog stakla i nekih olakšanih konstrukcijskih elemenata. Također, posebna je pažnja posvećena smanjenju otpora kotrljanja te aerodinamičkog otpora.

Mercedesovi su inženjeri smanjili aerodinamički otpor C klase za 7 posto (na 0,25) za modele s oznakom BlueEfficiency. Uz to, usredotočili su se na smanjenje trenja pokretnih dijelova u pogonskom sklopu vozila, snižavanje energije potrebne za rad servoojačivača upravljača, snižena je i potrošnja električne energije raznih sustava u automobilu, a na kraju je dodana i ona famozna lampica koja vam pokazuje kada je radi uštede goriva poželjno promijeniti stupanj prijenosa.

209
Ekologija može biti i uzbudljiva

Da u ekološki osviještenoj budućnosti i nije sve tako crno pokazao nam je švedski Koenigsegg. Naime, tvrtka iz Ängelholma je predstavila svoj model CCXR u Biofuel izvedbi. Kako? Pa, ovaj je automobilčić pokretan 5-litrenim V8 motorom snage od 1018 KS uz gromoglasnih 1060 Nm najvećeg okretnog momenta. Jedni naši kolege su komentirali kako je to dovoljno da se "za sobom povuče i Eiffelov toranj".

I, da. Rubriku "Vjerovali ili ne " završavamo s podacima kako je spomenuti automobil pokretan gorivom E85 (85% etanola i 15% benzina u volumnim omjerima) te da će biti proizvedeno tek 6 primjeraka. Požurite!

209
A ostale novosti?

Iako nam Internetski prostor dozvoljava da u beskonačnost nabrajamo novosti, suzdržat ćemo se od pretjerano detaljnih opisa. Uostalom, u našim Vijestima, Premijerama koje slijede ali i nastavku ovog teksta te foto albumu pronaći ćete sve detalje o brojnim novostima 78. međunarodnog salona automobila u Ženevi. Od značajnijih noviteta svakako valja istaknuti povratak posramljenog kineskog Brilliancea koji je nakon neuspjeha na europskih Crash testovima ipak odlučio snažnije nastupiti na ovom rigoroznom tržištu. Riječ je o coupeu BS3 koji neodoljivo podsijeća na hyundaijev Coupé, zatim je tu i limuzina BS4, a mnogo težišta stavljeno je na dorađeni BS6 koji je bio predmetom spornih testova, a koji bi sada trebao zadovoljavati sigurnost na razini od barem 3 Euro NCAP zvjezdice.

Ford je predstavio dva noviteta od kojih je prvi, Kuga, tek malo manje značajan, no Fiesta je bez sumnje pravi hit ovog salona. Tvrtka-sestra, Mazda, predstavila nam je model 2 u verziji s trojim vratima, dok se nekoliko desetaka metara dalje šepurio novi hondin Accord i to u limuzinskoj te karavan izvedbi. Između njih smješten je bio izložbeni prostor Suzukija koji je, pored nekoliko koncepata, predstavio i već nam poznati Splash. No, ovaj automobil napominjemo upravo stoga što nam 18. ožujka slijede njegova hrvatska prezentacija i uvođenje na tržište.

209
Japanski je Infiniti (nissanov luksuzni brand) po prvi puta nastupio u Ženevi, a svojim izloškom, svjetskom premijerom nove generacije FX-a jasno pokazao koliko mu je značajan ulazak na europsko tržište. Nissan je u Ženevu doveo uzbudljivi GT-R. Noviteta je, dakako, bilo još mnogo. Tako je Lancia napokon otkrila novu Deltu, Citroën se hvalio s karavanskom izvedbom modela C5, BMW je predstavio X6 te M3 Cabriolet, od kojih je potonji imao svjetsku premijeru, a Mini nam je pokazao John Cooper Works izvedbe hatchbacka i Clubmana.

Volite li njemačke, ali nešto masovnije automobile, ovogodišnja je ženeva donijela nekoliko zanimljivih novosti. Naime, pored Passata CC, Volkswagen je predstavio ponovno rođeni Scirocco. Tu je bio i audijev A4 Avant, dok se s druge strane izložbene hale Opel šepurio konceptom buduće Merive. Ljubitelje adrenalinskih uzbuđenja Lamborghini je oduševio Gallardom LP560-4 kojeg pokreće 5,2-litreni FSI V10 motor snage od 560 KS. Za ubrzanje od 0 do 100 potrebno mu je 3,7 s, a kao najveću brzinu ovaj "bik" bilježi brojku od 325 km/h.

209
Doista možemo zaključiti kako su brojčani podaci ovogodišnjeg međunarodnog salona automobila u Ženevi impresivni: više od 1.000 marki predstavljeno je putem 260 izlagača, a proširenjem sajmišnog prostora na novu halu 71, Palexpo arena je za autoindustriju predvidila preko 77 i pol tisuća kvadratnih metara izložbenog prostora. Konačno, organizatori napominju da je 17 od 94 svjetske i europske premijere vozila s tri ili četiri kotača vezano uz nove tehnologije, no... Kada pod sve viđeno podvučemo crtu, ipak se moramo pomiriti s činjenicom da nam autoindustrija niti ovoga puta nije donijela ama baš ništa dramatično novoga. Štoviše, stare se i već tisuću puta viđene priče i dalje recikliraju, a čuda o kojima se toliko nadugo i naširoko pričalo, nama su se učinila doista toliko malima da bi ih trebalo tražiti povećalom. Očekujemo li previše?

Međunarodni salon automobila u Ženevi 2008. svoja je vrata novinarima otvorio 4. i 5. ožujka, a za javnost je otvoren od 6. do 16. ožujka. Cijena ulaznice iznosi 14 CHF, a za grupne posjete (više od 20 osoba) 9 CHF. Radno vrijeme salona je od 10 do 20h radnim danom te od 09 do 19h vikendom. Službene stranice međunarodnog salona automobila u Ženevi možete pronaći na adresi: www.salon-auto.ch


Ukratko o najznačajnijim novitetima...



209
Citroën C5

Kako bi savršeno poštivala karakteristična pravila segmenta, francuska je marka odabrala limuzinu klasičnog obrisa čije su izdužene proporcije jamstvo elegancije i statusa. A sada je tu i dinamični karavan. Kako u izvedbi limuzine tako i u karavanskoj inačici, novi C5 ističe se stilom i naglašenom osobnošću. Zahvaljujući dinamičnim linijama, on već na prvi pogled izgleda upečatljivo. U unutrašnjosti kvalitetni materijali i završna obrada doprinose osjećaju udobnosti. Putnici su preneseni u svijet više klase koji ovo vozilo stavlja pod novi znak.

Novi C5 ima ponudu motora i mjenjača koja odgovara očekivanjima svih kupaca u njegovu segmentu. Ta se ponuda sastoji od 3 benzinska motora: 1.8i 16V od 127 KS, 2.0i 16V od 143 KS i 3.0i V6 od 215 KS, kao i 4 dieselska motora serijski opremljena pročistačem krutih čestica: HDi 110 KS FAP, HDi 138 KS FAP, HDi 173 KS FAP te V6 HDI 208 KS FAP. Bogat izbor ručnih i automatskih mjenjača dostupan je ovisno o motoru i razini opreme.

Dimenzije novog C5 (4,78 x 1,86 x 1,45 m) smještaju ga visoko u segmentu limuzina njegovog segmenta. Sofisticirani ovjesi, ESP u seriji, kruća struktura karoserije i devet dostupnih zračnih jastuka (7 u seriji i 2 u opciji) pridonose aktivnoj i pasivnoj sigurnosti na razini najboljih modela ove kategorije.

C5 se, baš kao i C6, sklapa u tvornici u Rennes-La-Janais-u, proizvodnom središtu namijenjenom vozilima više srednje i visoke klase grupe iz PSA Peugeot Citroën. S certifikatom ISO 14001 taj centar ima bogato iskustvo s vozilima visoke klase, naročito s modelom C6 koji danas ima visoku razinu kvalitete.

209
Ford Fiesta

U skladu s nedavnom potvrdom, Fiesta je ipak zadržala svoje dugogodišnje ime, a što je možda još važnije, izgled nove generacije je gotovo u potpunosti prenijet s konceptnog Vervea. To je za svaku pohvalu, premda se takav potez i očekivao s obzirom da je spomenuta najavna studija oduševila i publiku i kritiku. Fiesta će biti tzv. globalni model i prodavat će se na raznim svjetskim tržištima u različitim karoserijskim izvedbama, primjerice u SAD-u i Kini samo kao limuzina.

Početak prodaje se očekuje već tijekom ove jeseni, a kupci će moći izabrati između nekoliko benzinskih i dieselskih motora. Ulazni model će pokretati 1,25-litreni benzinski motor snage od 60 ili 80 KS, a slijedit će ga 1,4-litreni Duratec s 91 KS. Najsnažniji benzinski pogon do daljnjeg će biti 1,6-litreni Ti-VCT snage od 115 KS. U ponudi diesela biti će 1,4-litreni TDCi Duratorq snage od 68 KS te 1.6 snage od 90 KS. Kasnije tijekom 2008. pojavit će se i Fiesta ECOnetic s emisijom ugljičnog dioksida manjom od 100 g/km.

Od početka prodaje sve Fieste isporučivat će se s fordovim Durashift mjenjačem s 5 stupnjeva prijenosa te 4-stupanjskim automatikom na nekim verzijama.

209
Honda Accord

Novi je Accord širi i nešto niži te poprima emotivniji, sportski prizvuk. Još veći napredak od prijašnje generacije napravljen je u izvedbi Tourer, gdje se veći naglasak stavlja na dinamičniji izraz, dok je automobil i dalje zadržao visok stupanj praktičnosti.

Nova generacija Accorda jedna je od prvih koja nudi motor usklađen s nadolazećim standardima Euro 5 o emisiji, koji će stupiti na snagu do rujna 2009. Hondin diesel druge generacije, i-DTEC, temeljen je na nagrađivanom 2,2-litrenom motoru i-CTDi. Snaga je veća za 10 KS i sada iznosi 150 KS pri 4000 o/min dok je najveći okretni moment dosegao 350 Nm pri 2000 o/min.

U ponudi je i 2.0 i-VTEC koji nudi slične performanse kao i njegov prethodnik: 156 KS pri 6300 o/min. Sada razvija 200 KS pri 7000 o/min i 233 Nm pri 4500 o/min (ranije: 190 KS / 223 Nm). Sva tri motora dolaze s ručnim mjenjačem sa 6 stupnjeva prijenosa, dok oba benzinca imaju kao opciju automatski 5-stupanjski mjenjač.

Prijašnji paket sigurnosne opreme nadopunjen je novim sustavom koji pruža još veću sigurnost.

209
Lancia Delta

Iako, najvjerojatnije, neće niti imati prilike osjetiti barem dio legende koja je na sportskim stazama proslavila njezinu slavnu prethodnicu, nova Delta je automobil koji je veoma značajan za Lanciu. Njime, naime, u Torinu namjeravaju privući natrag barem dio od 664.221 kupca koliko ih je u razdoblju između 1979. i 1999. kupilo neki od primjeraka prve ili druge generacije Lancie Delte.

Luksuzna kako i dolikuje ovom brandu, nova Delta je povećana u odnosu na fiatov Bravo, na čijoj je platformi napravljena. Tako je za prostraniju unutrašnjost nove Lancie međuosovinski razmak povećan za 100 mm na 2700 mm, a i cijeli je automobil dulji za 165 mm te s ukupno 4 i pol metra nudi prostranost negdje na pola puta između C i D segmenta. To bi, bez svake sumnje, trebalo privući i nekadašnje kupce Libre SW, modela iz D segmenta koji se ne proizvodi od 2005.

Konačno, Delta bi kao prvi potpuno novi model Lancie nakon što je pred četiri godine predstavljena Musa, trebala znatno pripomoći osvježavanju ovog talijanskog branda. Naime, cilj je udvostručenje prodaje do 2010. godine kada se očekuje da bi nove kupce godišnje moglo pronaći 300.000 lancijinih automobila. U ovom planu na novu Deltu otpada 70.000 primjeraka godišnje, a poznavajući izvrsni Bravo na kojem je temeljena, vjerujemo kako se uspjeh itekako smiješi novom modelu Lancie.

Prodaja nove Lancie Delte trebala bi započeti tijekom lipnja.

209
Škoda Superb

Češki je proizvođač na ženevskom auto salonu predstavio drugu generaciju luksuzne limuzine s kojom namjerava povećati interes za svoj brand te privući kupce koji do sada možda i nisu razmišljali o Škodi. Novi Superb je dimenzijama nešto veći od prethodnog modela, a styling u osnovi predstavlja daljnju evoluciju poznatog škodinog dizajna. Ovo je prvi model iz volkswagenove grupe koji će biti opremljen prilagodljivim prednjim svjetlima koja mijenjaju visinu snopa ovisno o uvjetima koji vladaju za vrijeme vožnje. Drugi tzv. upscale detalj je zaslon osjetljiv na dodir putem kojeg se upravlja s pojedinim sustavima poput audio uređaja, klimatizacije i sl.

Superb se također odlikuje jedinstvenim sustavom otvaranja poklopca prtljažnika pod nazivom Twindoor. Naime, moguće je ovisno o potrebi tj. veličini predmeta, podići samo poklopac prtljažnika ili poklopac i stražnji prozor kako bi se utovar lakše obavio. Tako Superb istovremeno može biti i limuzina s četvorim te petorim vratima, a spomenimo i kako obujam prtljažnika iznosi 565 litara.

Novi će se Superb temeljiti na Passatovoj platformi, a škodinu će limuzinu pokretati poznata VW motorizacija. Ulazni benzinski model će pokretati novi 4-cilindrični 1,4-litreni TSI motor snage od 92 kW, odnosno 123 KS, a slijedit će ga 1,8-litreni TFSI motor snage od 118 kW, dakle 158 KS, dok će vrh ponude činiti V6 FSI obujma od 3,6 litre i snage od 191 kW / 256 KS. Neizostavni dieselaši su 1,9-litreni TDI snage od 77 kW / 103 KS, te dvije izvedbe 2,0-litrenog TDI motora. Prva, slabija, razvija snagu od 103 kW / 138 KS, a druga 125 kW / 168 KS.

Početak prodaje novog Superba u limuzinskoj izvedbi zakazan je za srpanj ove godina, a karavanska verzija će na tržište doći tijekom sljedeće godine.

209
Volkswagen Scirocco

Najvažniji volkswagenov primjerak na ovogodišnjem ženevskom salonu je, pored detroitskog Passata CC, svakako novi sportski coupe Scirocco koji dolazi 34 godine nakon originalnog modela. Volkswagen svoj novi model karakterizira kao "praktični sportski automobil", no vjerujemo da će zainteresirane potencijalne kupce od ponude prostora kudikamo više zanimati motorizacija i novi 7-stupanjski DSG mjenjač.

Scirocco je dug 4,26 metara što ga svrstava u klasu s Golfom, no ipak riječ je puno nižem automobilu, a širinom se značajno približio i većem Passatu. U njega se mogu smjestiti četiri odrasla putnika uz dovoljnu količinu prostora, a s preklopljenim stražnjim sjedalima ponuda prtljažnog prostora raste na 775 litara. Dojmu prostranosti interijera će svakako pripomoći i panoramski stakleni krov.

Motorizaciju novog Scirocca čine TDI i TSI motori, svi dakle s turbopunjačem i izravnim ubrizgavanjem goriva. Tri TSI agregata razvijaju snagu od 122 KS, 160 KS te 200 KS, dok dieselski motor razvija snagu od 140 KS. Snaga se putem 6-stupanjskog ručnog ili opcijskog 7-stupanjskog DSG mjenjača šalje na sva četiri kotača.

Recimo i kako najsnažnija verzija pokretana 2,0-litrenim TSI motorom snage od 200 KS razvija okretni moment od 280 Nm, a ubrzava od 0 do 100 km/h za 7,2 sekunde te dostiže najveću brzinu od 235 km/h. Prosječna potrošnja ovog modela iznosi 7,6 l/100 km.

Početak prodaje novog Scirocca je zakazan za kraj ljeta ove godine, a u svim će izvedbama standardnu opremu činiti i prilagodlji ovjes s tri načina rada: Normal, Comfort i Sport, 17-colni naplaci, sportska sjedala te šest zračnih jastuka.
GALERIJA: Ženeva 2008.

Komentari

Napiši komentar

Prijavite se



Prijava preko facebooka

Pogledaj sve komentare

Powered by AdminMax v6 © 2005-2017 by Internet Softver Design by WEB Marketing