Honda Civic Type R

15. lipnja 2015.
Vozili smo - Honda Civic Type R
piše: Hrvoje Gattin  foto: AUTONET, Honda Motor Co. 

Međunarodna prezentacija

Treća nas je generacija hondinog sportskog kompakta ostavila bez daha. Uostalom, kao i prethodne. No, ovoga je puta riječ o 310 KS snažnom automobilu o kojem možemo pričati tek u superlativima. Od izgleda, preko motora ili podvozja Civic Type R je upravo ono što očekujemo od Honde. Macchina fantastica!
6985
Kao niti toliko puta do sada, Honda nije iznevjerila naša nimalo skromna očekivanja. Na međunarodnoj prezentaciji održanoj u Bratislavi te na trkaćoj stazi Slovakia Ring upoznali smo se s trećom (europskom) generacijom hodninog sportskog modela Civic Type R. U usporedbi s prethodnicima, novi je model tehnički znatno napredniji i predstavlja sam vrh svega što je Honda trenutno u stanju ponuditi. A, praktički svaki aspekt ovog sportaša zaslužuje da o njemu napišemo cijelo poglavlje. Bilo da je riječ o motoru, prijenosu, aerodinamici ili podvozju, novi je Civic Type R automobil nakon kojeg više ništa neće biti isto.

Sažetak cijele priče obvezuje nas da navedemo osnovne, doista impresivne činjenice: 310 KS, 270 km/h, 5,7 sekundi potrebnih za ubrzanje od 0 do 100 km/h, diferencijal s ograničenim proklizavanjem, aktivno podešavanje ovjesa i, dakako, vrhunska oprema. A, kada tijekom rujna prvi primjerci novog Civica Type R budu spremni za isporuku i na našem tržištu, znat ćemo i cijenu ovog sportskog modela. Za sada je poznato kako će osnovna cijena biti jednaka na svim europskim tržištima, uz razlike ovisne o visini davanja.

Užitak uz 155 KS/l!


6985
Premda novi Civic Type R donosi nebrojeno mnogo napredne tehnike, priču ćemo s pravom započeti sa "srcem" samog automobila, pravim tehničkim draguljem. Dakako, riječ je o potpuno novom 2-litrenom benzinskom motoru u hondinoj ponudi za koji proizvođač navodi kako je to prvi ikada turbo-motor opremljen dvostrukim upravljanjem ventilima. Naime, Mono Scroll turbopunjač potpomognut je poznatim hondinim sustavom upravljanja ventilima VTEC, ovdje u izvedbi na oba bregasta vratila (Dual-VTC). Time je, uz pažljivo tempirano preklapanje ventila kroz cijeli raspon broja okretaja, osiguran vrhunski odziv motora.

Zahvaljujući ovakvoj konstrukciji novi benzinski 16V obujma od 1996 cm3 odlikuje se posebno povoljno položenom krivuljom okretnog momenta koji svoju najveću vrijednost od 400 Nm dostiže već pri 2500 o/min te ju zadržava sve do 4500 o/min. A, pored velikih zaliha okretnog momenta i naglašene vozljivosti, ovaj se pogonski sklop odlikuje i vrlo ujednačenom isporukom snage tako da je uobičajeni roll-off turbopunjača pri višim brzinama rada motora uspješno "ispeglan".

6985
Pri nižim brzinama rada Dual-VTC se brine za osiguranje maksimalnog pritiska ispušnih plinova čime se izbjegava kašnjenje turbopunjača. Konačno, tu je i električnim putem upravljani sigurnosni ventil (wastegate) koji omogućava daleko precizniji nadzor nad pritiskom u sustavu. Najveća snaga novog motora iznosi 228 kW (310 KS), a dostupna je pri 6500 o/min ("crveno područje" okretomjera počinje na 7000 o/min).

Dakako, ovako velika snaga zahtijeva i učinovito hlađenje. U Hondi su stoga odlučili pažljivim rasporedom otvora za zrak (koji nisu povećavani kako se ne bi narušila aerodinamika) osigurati optimalno strujanje zraka. Jedna od novosti stoga su i otvori za odvođenje toplog zraka iznad te na stražnjoj strani prednjih blatobrana. Konačno, riječ je o benzinskom pogonskom stroju opremljenom izravnim ubrizgavanjem goriva (do 200 bara) čime je, u usporedbi s klasičnim sustavima, osigurano 45-postotno povećanje pritiska ubrizgavanja. No, unatoč velikoj specifičnoj snazi, ovaj je elastični motor pravi rekorder potrošnje i emisija u svojoj kategoriji. Uz emisiju CO2 od 170 g/km, novi 2-litreni stroj nudi potrošnju u mješovitoj vožnji od 7,3 l/100 km.

Mjenjač iz snova


6985
Da bi se doista raskošan okretni moment što učinovitije prenio na podlogu, u Hondi su za novi Civic Type R razvili 6-stupanjski ručni mjenjač s hladnjakom ulja, tipično naglašene preciznosti. Priča o mjenjaču počinje s ručicom hoda od 40 mm (jednakom kao na modelu NSX-R iz 2002.) smještenom u ergonomski izvrsno organiziranom interijeru (doduše, položaj sjedenja bi mogao biti niži). Posebna pozornost posvećena je brzim izmjenama stupnjeva kojima pomaže i smanjen otpor hoda ručice ostvaren zahvaljujući prstenima za sinhronizaciju velikog kapaciteta, dok su vibracije prilikom promjene stupnjeva maksimalno smanjene zahvaljujući zamašnjaku podijeljene mase.

Za optimalnu kontrolu trakcije pri vožnji kroz zavoje, Type R je opremljen helikoidalnim diferencijalom s ograničenim proklizavanjem koji je, navode u Hondi, u usporedbi s klasičnim smanjio vrijeme kruga na stazi Nordschleife za 5 sekundi. Također, ugrađen je i sustav nazvan Agile Handling Assist koji dodatno unaprjeđuje dinamičku stabilnost vozila. Riječ je o sustavu koji, u susradnji s VSA sustavom elektroničke stabilnosti vozila, (za vozača neprimjetno) koči unutrašnji kotač tijekom skretanja te time osigurava dodatnu preciznost, stabilnost ali i sigurnost pri prolasku kroz zavoje.



Napredno podvozje


6985
Negativan utjecaj momenta ili Torque Steering tipičan je problem snažnih automobila s pogonom na prednjim kotačima. Stoga su, a kako bi se maksimalno smanjio navedeni (neželjeni) učinak, u Hondi poduzeli nekoliko mjera za rješavanje tog problema na novom Civicu Type R. Kao prvo, maksimalno je smanjen razmak između osi prednje opružne noge i središnje osi kotača (na 40 mm), a dodatno su i optimizirane karakteristike poluosovina koje zbog različitih dužina također mogu imati negativan učinak na ponašanje vozila. Utjecaj momenta na upravljanje zahvaljujući ovim je mjerama smanjen za čak 55 posto, u odnosu na standardni Civic.

Sustav Adaptive Damper System zadužen je za individualno podešavanje sva četiri amortizera kako bi se zajamčio optimalan raspored opterećenja u svim uvjetima vožnje. Ovaj sustav, dostupan u načinu rada +R (aktivira se pritiskom na tipku, lijevo od upravljača) elektromagnetskim načinom podešavanja protoka hidrauličke tekućine unutar amortizera omogućava neovisan nadzor nad sva četiri kotača čime se postiže bolje prijanjanje uz podlogu i time naprednija trakcija. Također, aktiviranjem načina rada +R podvozje se ukrućuje za 30 posto.

6985
Stražnja torzijska osovina je također izmijenjena u odnosu na standardnu, velikoserijsku izvedbu ovog automobila te omogućava 177% veću otpornost na naginjanje karoserije čime je izostala potreba za stražnjim stabilizatorom, a što se pozitivno odrazilo na uštedu u masi. Također, zahvaljujući lijepljenju dijelova karoserije (umjesto postavljanja metalnih ukruta) ušteđeno je 4,5 kg, dok je krutost karoserije povećana za 18 posto.

A, kako bi se novi Civic Type R sigurno zaustavio, na prednje su kotače postavljene posebno za ovaj automobil pripremljene kočnice koje potpisuje talijanski specijalist Brembo. Riječ je o 350-milimetarskim ventiliranim i poprečno bušenim diskovima (najvećim ikad postavljenimnan serijski Civic Type R) s četveroklipnim kliještima (otraga je puni disk promjera od 296 mm) koji su izuzetno otporni na pregrijavanje te osiguravaju iznimne performanse.

+R: magični prekidač


6985
I dok je vozljivost novog Civica Type R iznimna te je automobil itekako upotrebljiv u svakodnevnom prometu, bez prečestih potreba za promjenama stupnjeva prijenosa, maksimalnu zabavu na stazi osigurat će prekidač s oznakom +R. Pored već opisanog utjecaja na rad amortizera, ovaj "mod" rada mijenja i druge parametre (uz promjenu boje instrumenata koji postaju crveno osvijetljeni). Tako se mijenja mapa okretnog momenta kojeg više postaje dostupno pri nižim brzinama rada motora, a električni servoojačivač upravljača smanjuje svoju ulogu kako bi upravljanje pružilo više preciznosti.

Način rada +R mijenja i postavke VSA (Vehicle Stability Assist) sustava elektroničke stabilnosti koji tako omogućava više "slobode" vozaču. Dakako, u slučaju da sustav detektira opasnu situaciju ipak će se uključiti u punom opsegu. Aktiviranjem sustava +R mijenjaju se i informacije dostupne na ploči s instrumentima. Tako se grafičkim prikazom nude informacije o ubrzanjima (g sila), pritisku turbopunjača, položaju akceleratora, temperaturi i pritisku ulja, a dostupna je i "štoperica" s mogućnošću memoriranja stotinu vremena - idealno za vikend na stazi.

Napredna aerodinamika


6985
Najveća brzina od 270 km/h ne bi bila ostvariva bez vrhunskih auerodinamičkih rješenja primijenjenih na novog generaciji Honde Civic type R. Uostalom, s dužinom od 4390 ovo je relativno kratak automobil (koji je još k tome i kombilimuzina). Proizvođač napominje da je praktički svaki detalj ovog agresivno dizajniranog Civica podređen svrsi pa tako primjećujemo posebne otvore za dovođenje zraka do međuhladnjaka, neobične "zareze" na rubovima blatobrana (rješenje preuzeto izravno iz WTCC-a) zahvaljujući kojima se smanjuju turbulencije oko prednjih kotača, bočne aerodinamilčke pragove i veliko stražnje krilo.

Aerodinamički detalji ovog modela pažljivo su razvijani uz pomoć računalnih modela i testiranja u zračnom tunelu hondinog razvojnog središta u Sakuri gdje se nalazi i središte za razvoj F1 motora ove japanske marke. Također, testiranje u laboratorijskim uvjetima nadopunjeno je brojnim kilometrima napravljenim na stazi Formule 1 u Suzuki, testnoj stazi Honde Takasu te legendarnom "sjevernom krugu" Nürburgringa. Rezultat svega je i gotovo u potpunosti ravna podnica vozila, dok nadzoru stražnjeg dijela vozila pripomažu veliko krilo te difuzor ništa manje skromnih dimenzija zahvaljujući kojima je posebno unaprijeđena stabilnost u brzim zavojima.

Konačno, kako bi se našlo mjesta za nove 19-colne kotače s gumama dimenzija 235/35, posebno za ovaj automobil razvijenima u suradnji s Continentalom, prošireni su i blatobrani u usporedbi s velikoserijskim Civicom. Ova su proširenja izvedena od aluminija čime su ostvarene dodatne uštede na masi.

Oprema


6985
Treća generacija Honde Civic Type R dostupna je u standardnoj izvedbi te s paketom opreme GT Pack kao i bogatim popisom dostupnih opcija. U interijeru tako, ovisno o odabranoj razini opreme, zatječemo infotainment sustav Honda Connect temeljen na google-ovom operativnom sustavu, audio-sustav s pojačalom snage od 180 ili 212 W sa šest zvučnika, a tu su i 2-zonski automatski klima uređaj, posebna sportska prednja sjedala i sportski obruč upravljača, kamera za pomoć pri vožnji unatrag itd.

Za sigurnost vozača i putnika brinu se serijskih šest zračnih jastuka, prednji nasloni za glavu koji smanjuju opasnost od trzajne ozljede, ABS, ESP i TCS, laserski sustav City Brake Active koji automatski aktivira kočnice kada se detektira mogućnost naleta na vozilo ispred (do brzine od 32 km/h) itd. Paket GT Pack uključuje i vizualne akcente na vanjštini vozila, automatsko aktiviranje brisača, satelitsku navigaciju Garmin te brojne sustave potpore vozaču. Dostupne boje karoserije nose nazive Championship White, Crystal Black (biserni efekt), Polished Metal (metalik), Brilliant Sporty Blue (metalik) i Milano Red.

I na kraju: uzbudljivi krugovi na Slovakia Ringu


Ako vam netko doista može prezentirati Civic Type R, onda je to bez sumnje Norbert Michelisz iz WTCC prvenstvaAko vam netko doista može prezentirati Civic Type R, onda je to bez sumnje Norbert Michelisz iz WTCC prvenstva
Honda Civic Type R je automobil koji će, pored izvanredne upotrebljivosti u svakodnevnom prometu, pružiti mnogo zabave na otvorenoj cesti ali i vrhunske performanse na trkaćoj stazi. Za početak, recimo kako je uz vrijeme od 7 min 50,63 sek ovaj Civic uvjerljivo najbrži hatchback s pogonom na prednje kotače na 21 km dugoj stazi Nürburgring Nordschleife.

Tijekom međunarodne prezentacije, pored uzbudljive vožnje cestama Slovačke i Austrije, isprobali smo vrijednosti nove sportske Honde na stazi Slovakia Ring. Konačno, bili smo i suvozači hondinom WTCC čarobnjaku, Mađaru Norbertu Micheliszu koji nam je na najbolji način demonstrirao sve mogućnosti automobila za koji s uvjerenjem možemo reći da je trenutno daleko najsposobniji sportski model svoje kategorije. Spomenimo još jednom, prve isporuke nove Honde Civic Type R na našem se tržištu očekuju tijekom rujna.



> Vozili smo: Honda Civic Facelift
GALERIJA: Honda Civic Type R
Gabriele Tarquini je legenda automobilskih utrka. Tarquini trenutno nastupa u WTCC prvenstvu za upravljačem Honde Civic
Norbert Michelisz (lijevo), 30-godišnji mađarski vozač koji nastupa u WTCC prvenstvu za upravljačem Honde Civic pokazao nam je sve mogućnosti ovog fantastičnog sportskog automobila na stazi Slovakia Ring

Komentari

Napiši komentar

Prijavite se



Prijava preko facebooka

Pogledaj sve komentare

Powered by AdminMax v6 © 2005-2017 by Internet Softver Design by WEB Marketing